Felicia Österberg

seeing is deceiving, dreaming is believing.

torsdag 19 januari, 2012

Kategori: +++

föreläsningen var så bra, bryr mig absolut inte om att jag missade sovmorgonen längre. det är sjukt så tysta alla elever var, trodde jag aldrig om vår skola. alla var helt berörda, speciellt av Emerich Roth berättelse om att vara en överlevare från andra världskriget, förintelsen. jag grät kan jag ju bara påpeka.. vi fick se en film som han själv gjort, med massa starka bilder från arbetslägerna och andra hemska saker från de åren under hitlers tid. under filmens gång satt man med klumpen i halsen och tårarna i ögonen men det var inte förens jag såg Emerich gå ner för gången påväg upp mot scenen som tårarna började rinna på riktigt. jobbigt men galet lärorikt! efter hans föreläsning fick vi lyssna på en tjej som har klarat sig ur en hemskt tid i sitt liv, hon misshandlade folk, söp och gjorde andra brottsliga saker. det var också en lärorik föreläsning men jag tror att alla fortfarande var berörda av den tidigare föreläsning så det tog ett tag innna alla hängde med. jag är fortfarande chockad att han är och har varit så stark som klarat sig genom allt och nu lever ett bra liv med absolut inget hat inom sig. han hjälper istället ungdomar och vuxna som hamnat på fel väg, han kan till och med möta rasister och nazister. så grym gammal gubbe,en riktigt förebild..

här är han, Emerich Roth!

om ni någonsin får chansen att gå på en föreläsning med honom, tveka inte en sekund!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: